Falling Target håller på att dö ut!

Nu kan jag inte vara tyst längre och måste verkligen skriva av mig. Falling Target är en av Sveriges största individuella tävlingar. Eller rättare sagt var. Just nu håller det på att dö ut och det är väl Skytteförbundet som man ska tacka?


Jag började skjuta år 2002. Det var via sportlovsskyttet och sedan dess har jag varit fast. Min första stora tävling var 2003 i Falling Target nere i Ystad och det slutade med att jag gick till final.  2004 i Vimmerby, 2005 i Kristianstad, 2006 i Kinna var de andra åren som jag också var aktiv i Falling Targen mästerskapen.

Men förbundet har nu gått ut med att allt måste vara säkert. Något som jag självklart håller med om, men jag kan inte acceptera det värdelösa system som de har bytt till.

För er som inte vet vad Falling Target är så är det som ungefär som på skidskytte. Man står på ett avstånd från 10 meter och skjuter på 5 prickar och därefter går det fram funktionärer som markerar. Finalerna är lite speciella eftersom man måste ha en viss hastighet på skottet för att få upp luckan. Blir det något tveksamt i finalen så blir det även en fördröjning och det kan hända att pricken går upp eller så åker den ner igen, men det blir så mycket mer spännande för publiken. Det kräver dock en hel del funktionärer och detta är inget som föreningar och lokala förbund kan få ihop.

Nu har man istället gått över till elektronik och jag har personligen bytt namn på mästerskapet och det heter inte Falling Target mer utan Elektronik Target. Det är alltså en MegaLink bana som man skjuter på. Kraven är hårdare och man måste få EXAKT i decimal för att få upp prickarna. Något som man inte behövde i det vanliga Falling Target. Man skjuter med andra ord 40 skott på en prick och man får se fem prickar över tavlan om det blir träff eller bom och samtidigt nere i sin skärm om det blir en träff eller bom. Kräver inte lika mycket funktionärer för att arrangera detta piss.

Nu till varför jag gnäller. Seriöst, vad är det roliga med att skjuta 40 skott på en prick och kalla detta Falling Target? Då kan man lika bra göra den som en Nationell tävling och skjuta tävling efter poäng än att få en vit eller svart markering. Var finns det roliga för publiken? Jag hade så tråkigt under årets mästerskap att kolla när folk träffade då man följde det via en projektor. Så mycket roligare att se om en prick tvekar eller något annat. Det är ju de som är hela sporten!!

Man har även sett hur många som deltar i detta. Det blir färre och färre och jag tror det var 250 personer som även hade dubbelstarter som deltog detta år. Om jag inte är helt ute och cyklar så var det närmare 700 när det var i Ystad 2008.

Nej, tyvärr kommer detta att dö ut och jag kommer aldrig mer att delta i denna tävling! Det finns inget intressant. Anledningen varför jag deltog detta år var bara för att jag skulle kunna kritisera det. Annars blir det svårt 🙂

Nej, förbundet kanske ska ta sig i kragen och kolla upp vad som är bäst för sporten? Ni har redan förstört en hel del för nya skyttar då man både kräver att ha Tävlingslicens och ett Gevärskort där 80% av frågorna handlar om skytte utomhus!

Som sagt, Falling Target kommer att dö ut. Även om det handlar om säkerheten så är det inte kul längre att skjuta en Falling Target tävling med MegaLink.

LÄNGE LEVE FALLING TARGET MED SKID STÄLL!

Posted on 14 december 2011, in Luftgevär, Skytte, skytteförbundet, sportskytte and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

