Skånetrafiken måste kolla igenom sina rutiner

Sedan i september månad har man börjat att pendla mellan Malmö och Helsingborg. Resan går helt okej, men ibland undrar jag hur Skånetrafiken tänker om vissa saker och varför de inte gör något åt det? Jag har listat några saker som de borde komma igenom. 

Att pendla borde vara enkelt, men förseningar och annat skit kan alltid stoppa en. Men vissa beslut som Skånetrafiken är med och tar kan jag inte acceptera helt ut.

Vi kan börja med att det är skandal att det inte görs något åt tågen som rullar från Malmö C klockan 06.38 och 07.38 att de endast rullar iväg med ett tågset. ETT! Det betyder att det är mycket folk som ska med på tåget och är tvungna att stå upp stora delar av sin resa. Trots att man skickar en massa mail om detta så får man bara samma tråkiga svar att de ska skicka det vidare till DSBFirst. Men varför gör inte Skånetrafiken åt detta? Varför ställer de inte högre krav på bolagen som kör tågen? Pengar är ett ord som Skånetrafiken tänker mest på och i slutändan är det oss resenärer som blir drabbade. Tyvärr men så är det. Varje dag man åker från Malmö C så ser man hur många vagnar som helst stå lediga ute på stambanan, men de står där och inte gör ett piss. Samma, när man lämnar Helsingborg, där står alltid 2-3 tågset men de används inte? Varför inte prioritera lite?

Skånetrafiken säger på sin facebook angående denna händelse
– Anledningen är att frågan måste skickas vidare till de som har hand om planeringen av tågtrafiken.

En annan sak som inte är lika farlig men det är att man går ut med ett pressmeddelande att den nya tidtabellen ska släppas den 1e november, men ”tekniska problem” som enligt mig själv är att man inte är klara med tabellerna gör att de kommer att släppa dessa den 5e november igen. Blir man överraskad att det är något som alltid går fel? Nej!

Månadskort är en bra produkt för oss studenter. För endast 750 kronor kan vi åka var vi vill i hela Skåne. Men kan man ladda sitt kort på deras hemsida? Nej, man måste ta sig till en station som har dessa terminaler för att kunna ladda sitt kort, så mycket smidigare att göra det via nätet? Samma med de rabattkort som man kan köpa, det tar högst 24 timmar för att kortet ska gälla.

En stor bedrift som de inte har lyckats med är deras reseplanerare som visar gång på gång fel när ett tåg eller buss ska komma in på stationen/hållplatsen. Är ett tåg försenat eller en buss så står detta oftast, men denna tid uppdateras sällan i efterhand och vill man få reda på när tåget har kommit in i efterhand så är detta omöjligt. Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat system som fungerar som det ska utan det ska vara några konstigheter? Tack till Tågtavlan som håller koll i exakta minuter till detta.

Angående resegarantin, för det första ska man fylla i detta manuellt för hand. I dagens teknik undrar jag faktiskt varför man inte kan fylla i detta direkt i sin webbläsare och därefter trycka på en skicka knapp. Det kan inte vara så svårt att man gör detta via mina sidor och begär personnumret för att styrka att du är du, men nej, detta är så himla komplicerat och det värsta av allt är att det ska ta 6-8?! veckor för att man ska få ett ersättningskort hemskickat. Det kan väl ta max 5-10 minuter för varje kort och sen bara lägga tillbaka ett ersättningskort i retur?

Enligt rykten så ska det endast gå ETT tåg mot Oxie/Svedala/Ystad i fortsättningen. Ett tåg i timmen istället för två som det går idag. Anledningen är att man ska minska på förseningarna och alla de tåg som går mot Simrishamn ska istället vända ute vid Svågertorp och ta resan tillbaka, hur galet är inte detta?! Det ska alltså gå ett j-vla tåg mot Ystad. Det värsta av allt är väl att de drar in linjen mellan Simrishamn och Ystad. Visst, snöar det så fastnar tågen, men måste säga att det är synd om de personer som ska ta sig till jobbet om de jobbar exempelvis i Malmö.

En annan sak är varför det ska vara så himla stressigt i tidtabellen? Istället för att ha så tätt schema så sätt lite extra tid på de stationer som har två spår. Detta kommer ju minska föreningarna och det kanske tar 10-15 minuter extra, men ta denna tid extra för att skippa förseningarna.

Ska bli intressant hur det blir med tågen i vinter. Blir det samma skandal som förra vintern så är jag mycket tveksam om jag kommer att ta tåget under vintern. Då tar jag hellre och bränner mina pengar på dyr bensin/disel än att stödja Skånetrafiken med deras Kalle Anka verksamhet.

Pengar, ja det är viktigt!

Annonser

Posted on 03 november 2011, in Skånetrafiken and tagged . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: