Varför finns högerregeln??

Det mest onödiga trafikmärket

Image by egevad via Flickr

Jag har haft körkort sen mars 2010. En regel som jag mer eller mindre hatar är högerregeln. Men jag ställer mig frågan, varför finns den egentligen?

Är man en ny bilist är inte lätt att hålla koll var man ska släppa fram folk från höger. Har man aldrig kört på en väg där det finns högerregel så kan det vara svårt.

Igår kom jag längst med Tegelbruksvägen i Oxie. Jag hade inte tankar på att det var högerregel. Men en idiot som kände till den bryr sig inte att man kommer i hög fart och kör rakt ut och jag måste nödbromsa, från 40 ner till 10 km/h bara på en sekund. Jag menar, hur tänker den personen som bara kör ut utan ens kolla på att där kommer bilar?
Visst, jag hade skyldighet att släppa ut honom, men om man inte tänker på det så blir det inte lätt att släppa ut personen.

Denna högerregel gör en förvirrad och varför skall den finnas? Det tar bara så onödigt med tid att släppa ut dem från höger. Jag menar, kör man på en stor väg så finns det ingen anledning att ha högerregel.

Nej, ta bort alla dessa högerregler och ersätt dem med huvudled istället, för det sker bara fler olyckor när bilister (som inte har några hjärnor) som bara kör rakt ut framför en!

Posted on 14 augusti 2011, in högerregel, trafik and tagged , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

