”WordPress.com hackat”

Image representing WordPress.com as depicted i...

Image via CrunchBase

Bloggtjänsten WordPress.com, som driver omkring 18 miljoner bloggar, har drabbats av ett allvarligt dataintrång.

(Saxat från PC För Alla | 15/4-11 00:07)

Angriparen har fått fullständig tillgång, så kallad root, på flera av företagets servrar. Det uppger grundaren Matt Mullenweg i ett blogginlägg.

– Potentiellt kan vad som helst på servrarna ha läckt ut, skriver han.

Intrånget påverkar de bloggar som drivs på WordPress egen plattform.
Wordpress utgår nu från att källkoden har hamnat i angriparnas händer. Visserligen bygger WordPress på öppen källkod, men vissa delar, de som kommer från tredjepartsleverantörer, ska vara stängd och beskrivs som känslig.

WordPress driver både en stor mängd privata bloggar, men även så kallade VIP-bloggar åt flera större företag.

I mars drabbades Wordpress.com av en mycket omfattande överbelastningsattack. Samtliga tre av företagets datacenter i San Antonio, Chicago och Dallas påverkades då. Tidvis var bloggar svåra att nå eller låg helt nere.

Egna åsikter

Eftersom jag har använt mig av wordpress.com sedan 2007 så är jag inte direkt orolig. Det har aldrig hänt något förr, jag har endast mitt lösenord och mitt användare inmatat i systemet, inga betaluppgifter eller något sånt, så jag tror inte att dem kommer att använda några speciella uppgifter på något sätt, inte när man har en sån liten blogg som jag har 🙂

Posted on 15 april 2011, in Wordpress and tagged . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

