Mina tankar om årets fotbollsallsvenska 2010….

…som slutade för någon vecka sen…
Bättre sent än aldrig som vissa personer säger, men här kommer mina tankar om året som har gått.

Malmö FF stod som segrare i årets allsvenska efter 30 matcher spelade, och det blev riktigt nervöst, jämnt och många nerver gick ur led i slutet då allt stod mellan Malmö FF och Helsingborgs IF.

Men om jag ska vara ärlig så var faktiskt bottenstriden mer spännande än toppen. Det stod mellan tre lag inför sista omgången om vem som skulle ta den sista platsen till kvalet. Det var, Gefle IF FF, Åtvidaberg, och Brommapojkarna. Det stod länge att Åtvidaberg skulle kvala men Gelfe får in 2-2 i den 87onde match minuter och tar alltså den sista kvalmatchen som var mot Sundsvall. Gefle vinner även kvalet och är kvar i allsvenskan 2011.

Årets besvikelse är nog AIK eftersom man tar guld 2009 samt Svenska Cup segern så hade man en hel del förväntningar på dem att de skulle kunna slåss om en seger till detta år. Men något hände i AIK och dem flesta topp spelarna drog och AIK blev ett jumbo lag som hade chansen att trillar ur årets allsvenska, men de klarade sig klar med några omgångar kvar.

Årets överraskning måste ändå vara Örebro SK och Trelleborgs FF. Jag tror ingen hade förväntat sig Örebro som ett topplag och därmed en Euro Leauge plats. Och Trelleborgs FF som låg på en 16onde plats i somras under VM uppehållet och tog sig till en 5de plats under höstsäsongen, det är verkligen starkt och det var nog inte många som hade trott att detta skulle hända. Men Tom Prahl och gänget gjorde det och det är bara att gratulera.

Årets målskytt blev Alexander Gerndt och det var imponerande att slå in 20 mål i motståndarnas mål. Men vem var denna nisse innan? Jag hade aldrig hört namnet innan och när han spelade i Gefle var han helt anonym för dem flesta. Han växte upp som ett stort namn i Helsingborgs IF och blev hatad av många. Men det är en del av sporten.

Svenska Cupen vanns av Helsingborgs IF efter en hård kamp på Söderstadion mot Hammarby. Men varför gnäller HIFs sportchef efter matchen då Hammarby har smällt av några raketer, bengaler och haft en härlig stämning på läktaren?? Det var ändå poliserna som stormade HIFs klack, och då undrar man, har dem gjort det utan någon anledning? Nej, det tror jag inte. Måste säga att det var sjukt härlig inramning på Söderstadion fast det var en cup final. Det är så det ska vara, kanske inte raketer men bengaler är en del av läktarkulturen.

Men planerna har varit mer eller mindre godkända detta år. Det är bland annat förbundets fel då man har satt matchen redan i mars månad då man ska ha ett VM uppehåll då eventuellt en tredje målvakt i danska landslaget ska spela. Men det gjorde han inte och inga svenska spelare åkte dit. Varför inte fortsätta lira fotboll under den perioden då vi inte ens har ett landslag på plats? Nej, men jag såg nu att nästa års start skulle ske i april månad, och det är förhoppningsvis lite varmare då än detta år.

Böterna har varit högre än någonsin? Det var ungefär varit en bengal i alla Malmös matcher och det ger konsekvenser för föreningen som måste betala supportrarnas beteende. Men varför inte göra det lagligt? Jag menar, i andra länder i världen är det ungefär en hel arena som står med bengaler vid inmarschen. Visst, det är farligt, men så länge det inte händer något är det hur vackert som helst.

Igår var det fotbollsgalan i Malmö Arena, med en gala med applåder och burop. Att folk buar är fel, speciellt på en fotbollsgala, men det var ändå Alexander Gerndt, så jag förstår Malmö publiken. Men det var nog en av dem sämsta galor jag har sett sen jag föddes. Visst, det var ingen överraskning att Zlatan skulle vinna guldbollen, men själva upplägget var inte som jag hade tänk. Jihde börjar med ”Välkomna till Sveriges huvudstad” han glömde visserligen fotbollens huvudstad. Menmen, jag tycker bara hans bäst före datum var när han lämnade SVT en gång i tiden.

Nu är det ca 5 månaders uppehåll tills allsvenskan drar igång igen, och jag längtar redan. Många säger ”hur fan kan du hålla på ett lag i allsvenskan” men svaret är enkelt. Malmö FF är bäst!

Detta var några av mina tankar, det finns självklart fler, men jag orkar inte skriva mer nu 🙂

Posted on 16 november 2010, in Allsvenskan, Allsvenskan 2010, Fotboll, Malmö FF and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

