Skånetrafiken är i underläge…

…om man jämför med SL…

Alla mina andra uttalande i bloggen om Skånetrafiken står jag fortfarande fast till. Jag kommer aldrig att ändra uppfattning eller tankar om just Skånetrafiken. Att jag har kallat dem amatörer, ja, det håller jag fortfarande med om.

Nu har jag varit i Stockholm i 4 dagar, och jag måste säga, det är så mycket bättre med lokaltrafiken här än vad den är nere i Skåne.

Vi bor ute på Hägersten som ligger ungefär 6,5 km från Slussen och det tar endast 10!! minuter att åka in där med tunnelbanan.
Tänk er nu, 6,5 km från Oxie in till Malmö tar ungefär15-20 minuter? och dessutom på en av Sveriges sämsta bussar.

Vi har betalat 120 kr för att åka hur mycket som helst under 3 dagar, var finns dessa kort i Skåne?

Utvecklingen är långt före i Stockholm än vad den är i Skåne. Nu kanske ni tänker ”de har tunnelbana” och ja, det har dem, men det är inte tack vore den att utvecklingen är som den är.

Nyligen så har de släppt att man kan ta bild på en sträckkod på stationerna och sen får man information om när alla tåg kommer och så, sjukt bra!!

Nu över till bussarna. Stockholms ”sämsta” bussar är i ungefär i klass som Malmös ”bästa” bussar, då kan ni tänka er hur kassa bussarna i Malmö egentligen är? De kör flest med de gamla bussarna som Arriva har, men de fungerar extremt bra här uppe. De har AC, fungerande dörrar, stoppknappar över allt, samt trevliga förare.

Det man kan göra är bara att hoppas om det sker en ändring i Skåne, för enligt Skånetrafiken så kommer de inte göra ett piss att fixa bussarna i Malmö. Jävla amatörer. Jag mailade Skånetrafiken för någon månad sen varför de inte fixar bussarna och jag fick detta svar, ”om vi måste fixa bussarna så måste vissa linjer dras in under vissa tidpunkter, och det gör att ni resenärer blir drabbade, samt så måste vi höja biljettavgiften för att betala kostnaderna på bussarna”. Jag menar, ni ser själv så dålig service bussarna har. Att de måste dra in linjer förstår jag inte, vem tusan åker på natten? Det är jo då man ska passa på att fixa bussarna.

Nej, jag kräver en förändring, samt lägre biljetter. 9 kr inom OXIE, det är ett SKÄMT!!

SLs ”sämsta bussar” som är i klass som Malmös ”bästa bussar”

Posted on 12 augusti 2010, in Skånetrafiken and tagged , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Ni vet väl att över 60 nya bussar är beställda att köras av Veolia i Malmö stad

  2. Det låter härligt 🙂 Var står denna källa?

  3. Samt, Nobina som tar över kommer att ha med sig 60 nya bussar. Men de Veolia Transport kommer att köra är de gamla ruttna bussar som finns i staden..

  4. Att ta ut tunnebanan ur ekvationen är helt befängt. Det är självklart att det gör en enorm skillnad för den totala prisbilden att man har en väl utbyggt spårburet kollektivtrafikval som varit i funktion sedan början på 1900-talet. Att genomföra detta någonstans i Skåne idag skulle bli en ENORM kostnad. För att besvara frågan om 120:- för 3 dagar. Var är Stockholms sommarkort? 2 månader i hela Skåne för 485:- Var är Stockholms rabattkort för resor till Göteborg?
    Att du sedan på en resa på 3 dagar bedömer trafiken i Stockholm är skrattretande, jag bodde i Stockholm i 5 år och bortsett från tunnelbanan är det i princip ingen skillnad mellan SL och Skånetrafiken, möjligen att regionbussar generellt är något sämre inom SL.

  5. Det är lite roligt att läsa om hur du upplevde SL. Frågar du en stockholmare (som jag själv) får du antagligen höra liknande saker som ni säger om Skånetrafiken. Är det att gå över ån för vatten? En sak håller jag dock med dig om, priset, fast Stockholms Lokaltrafik är också billigast i landet, med tanke på det utbud som erbjuds.

    I somras gjorde jag några resor med Skånetrafiken, dels Öresundståg till Köpenhamn vilket i stort var en positiv upplevelse, dock är tågen (X31) katastrofala. Sedan åkte jag någon buss i Malmö, vilket var en enorm skillnad. Medan bussarna i Stockholms innerstad stannar ungefär var 100 meter, stannade Malmös stadsbuss på bra mycket färre ställen. Vilket ger en kortare restid (positivt för flertalet). Dock åkte jag en ganska kort sträcka, men hoppas att det är så på stombussarna i Malmö, där har SL mycket att lära.

Kommentera

