Fotbolls VM | 4 års väntan till…

…nästa års fotbolls vm igen…

Igår var det Spaniens tur att vinna ett världsmästerskap. Och det var i rätt tid också, för Spanien har väntat på att lyfta VM bucklan på över 60 år. Men igår var det dags.

Och vilken rysare det blev. Första målet kom inte förrän i 116onde minuten, 4 minuter innan slutsignalen och straffar väntade.

Men detta mästerskap har inte bara handlat om vem som har vunnit utan även om bollen, vuvuzuelorna,  säkerheten, varningarna och mycket mer.

Men om jag skulle sätta ett betyg på detta VM så skulle det få en 3a av mig. (max 5)
Det som jag ser minus på är bollen, det har varit exakt mycket skit snack om den innan och under mästerskapet.
Vuvuzuela, visst, jag införskaffade mig en, men nu hör jag hur gräsligt den låter, men samtidigt kan man inte förbjuda dem nere i Sydafrika eftersom det är deras religion. Tänk om Svenska fotbollsförbundet skulle förbjuda sång i Sverige, det skulle inte alls ha varit roligt.

Vinnare:
Lag: Spanien
Guld bollen: Diego Forlan, Uruguay
Guld foten: Thomas Müller, Tyskland
Guld handen: Iker Casillas, Spanien
Fair play lag: Spanien
Bästa yngsta spelare: Thomas Müller, Tyskland

Det roliga är att det var 3 lag ifrån Europa i finalerna.
Ett bevis på att de lag ifrån Europa är bättre än övriga?

Statistik:
Flest mål: Tyskland, 16 st.
Flest mål: Thomas Müller, Tyskland, David Villa, Spanien, 5 st.
Flest skott: Asamoah Gyan, Ghana, 33 st.
Flest skott: Spanien, 121 st.
Målrikaste match: Portugal – Nordkorea 7-0
Flest skott i en match: Uruguay – Ghana, 49 st.
Flest frisparkar i en match: Paraguay – Japan, 55 st.
Flest varningar i en match: Holland – Spanien, 12 st.
Flest passningar i en match: Tyskland – Spanien, 1320 st.
Flest frisparkar emot sig: Holland, 126 st.

Ja, det var lite statistik över detta mästerskap.

Det finns så mycket mer att skriva om, men nu är jag trött.

Nästa mästerskap är U21 EM nästa år, då kommer jag att befinna mig i Danmark.

Allsvenskan nästa, Malmö har match på lördag mot AIK borta.

Posted on 12 juli 2010, in Fotboll, Fotbolls VM 2010 and tagged , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

