Arriva vs Veolia transport…

Jag har tagit friheten att jämföra två stora bussföretag i Skåne.

…jag har valt bussbolagen Arriva och Veolia Transport.
…allt det jag tycker är från min synvinkel.
…tycker det är dags att det händer något i Malmö Stad.
…det är jo de som kör en varje dag (mån-fre) när man ska till och från skolan, eller när man ska göra något annat.
…jag har valt fem frågor som jag ska utvärde bolagen och säga vad jag tycker.

Tänk på, allt det jag skriver står jag för….

Klasskala
 = Dåligt
 = Bra
 = Super bra

Bussarna

Arriva

Visst, det finns många bussar som är skräp hos arriva, men jag måste säga att deras nya bussar i klass Man har gjort att de lyfts upp, för de är sjukt bra.

Veolia Transport

Ja, samma betyg som hos Arriva, men jag tycker att bussarna var bra när de släpptes, men efter många problem på linje 32 så väljer jag att sätta lägre betyg.

Service på bussarna samt personal

Arriva

Personalen är trevlig, men det är de gamla bussarna som gör att det blir ett dåligt betyg. Servicen på de bussar är inte bra, och de både låter och hoppar när de ska bromsa och köra.

Veolia Transport

Som sagt, personalen gör att betyget höjs, men jag tycker även här att bussarna inte håller den klass som var för något år sen. De bussar som Veolia äger, har oftas problem med stoppknapparna, dörrarna samt dåliga stolar, man får ibland ont i ryggen att sitta på bussen.

Val av bussar

Arriva

Varje gång jag ska åka med Arriva så har de valt rätt bussar, eller ja, jag åker oftast buss 5 eller 84/85 och då är det alltid lång buss och mycket med plats.

Veolia Transport

Jag är riktigt missnöjd med valen de gör med bussarna. Jag har skickat mail till de hur många gånger som helst, samt till Skånetrafiken, men inget det händer inget.
Små bussar till Oxie varje morgon, alltid trångt när man ska av och även under resans gång, man blir varm och ibland händer det att man får ont i huvudet av det. Nej, dags att planera bussturerna.
Nej, långa bussar till Oxie vid rätt tillfälle.

Komma i tid

Arriva

Jag åker mycket sällan med de linjer som Arriva kör, men när det väl är dags så brukar de flesta bussar vara i tid. Det händer att 5an är sen, men då kommer det alltid två bussar efter varandra och man hinner dit man ska.

Veolia Transport

Jag vill egentligen sätta en etta om de bara skulle haft en linje, men nu måste jag anpassa mig till alla linjer, och detta är verkligen en punkt som VT måste jobba på. Jag bor 4 hållplatser från sista hållplatsen i Oxie (linje 32) och varje morgon är bussen mellan 1-3 minuter sen. Detta håller inte, för när man sen är framme vid skolan så är bussen upp till 10 minuter sen. Visst, nu har jag gott om tid tills min lektion ska börja, men det kan jo hända att man missar första bussen och då kommer man försent när man är vid skolan.

Tillägg: Visst, det är mycket trafik på morgonen, men då borde alla som kör bil bli försenade till jobbet?

Släpper av folk

Arriva

Ingen ytterligare kommentar

Veolia Transport

Ingen ytterligare kommentar

Totalt
Arriva 18 bussar
Veolia 15 bussar

Arriva vinner med 3 bussar. Det kanske blir ändring, ska försöka göra denna listan varje månad, och se om något händer ute i Malmö Stad.

Som sagt, jag står för det jag skriver, har ni frågor eller funderingar så är det bara att höra av er!

Posted on 25 februari 2010, in Arriva, Skånetrafiken, Veolia transport and tagged , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

